Afrekenmethodes

Met betrekking tot afrekenmethodes maken we een onderscheid in bellen en data.

Bellen

Telecomaanbieders hanteren verschillende manieren om belminuten en data in rekening te brengen.

We onderscheiden:

  • afrekenen per seconde
  • afrekenen per minuut
  • 1e minuut volledig in rekening brengen.

Afrekenen per seconde

Belt u  40 seconden, dan betaalt u ook 40 seconden. Dat is de meest eerlijke manier van belkosten in rekening brengen.

Afrekenen per minuut

Sommige telecomaanbieders ronden gesprekken af op hele minuten. Belt u drie minuten en 15 seconden, dan worden vier hele minuten in rekening gebracht. Telefoonrekeningen zijn dan tot 30 procent duurder.

1e minuut volledig in rekening brengen

Er zijn telecomaanbieders die eerste minuut volledig in rekening brengen. Dus als maar bijvoorbeeld 18 seconden belt, wordt er toch een 1e volledige minuut in rekening gebracht.

De telecomaanbieders die een eerste volledige minuut in rekening brengen hebben na de 1e minuut twee mogelijkheden: of afrekenen per minuut of afrekenen per seconde.

Bij providers die altijd een volledige eerste minuut in rekening brengen, bent u zo’n 18 procent meer aan belminuten kwijt. In gewoon Nederlands: u bent sneller door uw belbundel heen.

Ongebruikte belminuten

Het komt voor dat u uw belbundel niet helemaal verbruikt. U hebt bijvoorbeeld 100 belminuten per maand, maar in een bepaalde maand belt u maar 90 minuten. Dat is tien minuten minder dan de afgesproken belbundel.

Voor zover onze kennis strekt is Telfort de enige partij bij wie u ongebruikte belminuten naar de volgende maand kan meenemen. Er zijn hieraan wel voorwaarden verbonden.

Data

Heeft u een databundel bij een telecomaanbieder, dan is het mogelijk dat het dataverbruik per sessie naar boven wordt afgerond. Aanbieder Youfone rondt het dataverkeer per sessie af naar 100 KB.