Via een telecomaanbieder kunt u op drie verschillende manieren mobiel bellen: prepaid, sim-only en een abonnement inclusief smarthone. Daarnaast zijn er ook telecomaanbieders en kabelbedrijven die bellen via een vaste lijn aanbieden.
Bij elk abonnement krijgt u altijd een bundel met een bepaalde hoeveelheid belminuten. Heeft u belbundel van 100 minuten, dan kunt u 100 minuten bellen. Belt u meer dan 100 minuten, dan betaalt u voor deze gesprekken een bepaald bedrag tegen een buitenbundeltarieven. Kosten voor buitenbundeltarieven kunt u voorkomen een losse belbundel te kopen. Zo’n aanvullende bundel met belminuten is het tot het einde van de maand geldig. Het komt voor dat u uw belbundel niet helemaal verbruikt. U hebt bijvoorbeeld 100 belminuten per maand, maar in een bepaalde maand belt u maar 90 minuten. Dat is tien minuten minder dan de afgesproken belbundel. Het is niet mogelijk om belminuten naar een volgende maand mee te nemen. Het is goed om te weten dat bepaalde telefoongesprekken niet binnen de bundel vallen, zoals bellen naar betaalnummers en naar het buitenland.
Prepaid bellen
Het voordeel van prepaid is dat u niet vastzit aan een abonnement. Belt u via prepaid, dan kunt u bellen zolang u een tegoed heeft. Is het tegoed op, dan kunt u geen uitgaande telefoongesprekken meer voeren. Op een telefoontoestel zonder prepaid tegoed kunt u zelf niet meer bellen, maar wel inkomende telefoongesprekken opnemen en sms-berichten ontvangen. Internetten op een smartphone zonder prepaid tegoed kan ook via wifi of tethering. Op veel locatie is tegenwoordig wifi aanwezig, dus dat is een voordeel. Het nadeel van prepaid zijn de relatief hoge kosten voor belminuten, sms-berichten en data.
Sim-only bellen
Kiest u voor bellen via een sim-only abonnement, dan zijn de kosten relatief het laagst. Voor een bepaalde periode (2 jaar, 1 jaar of maandelijks opzegbaar) sluit u een abonnement af. U betaalt alleen voor belminuten, sms-berichten en data. Alle telecomaanbieders bieden tegenwoordig sim-only abonnementen met onbeperkte belminuten en deze zijn vaak maar een paar euro per maand duurder dan een bundel met bijvoorbeeld 300 belminuten. Via de sim-only vergelijker is het heel eenvoudig om het goedkoopste sim-only abonnement te kiezen. De sim-only vergelijker beoordeelt op basis van uw eigen voorkeuren alle abonnementen van alle telecomproviders. Dit scheelt u tijd en u bespaart ook nog een hoop geld.
Bellen via een abonnement inclusief smartphone
Daarnaast kunt u ook bellen via een abonnement inclusief smartphone. U betaalt naast de bundel voor bellen, sms’en en internetten ook een vast bedrag voor de aflossing van de smartphone. In de meeste gevallen kunt u bij het afsluiten van zo’n abonnement ook alvast een bepaald bedrag voor de telefoon betalen, zodat de maandelijkse aflossingskosten voor de smartphone lager zijn.
Afrekenmethodes voor telefoongesprekken
Met betrekking tot het voeren van telefoongesprekken kunnen telecomaanbieders op verschillende manieren belminuten in rekening brengen.
- afrekenen per seconde
- afrekenen per minuut
- 1e minuut volledig in rekening brengen, daarna per seconde betalen
Afrekenen per seconde
Telefoongesprekken afrekenen per seconden is voor klanten de beste methode, omdat ze dan alleen betalen voor de tijd dat ze daadwerkelijk hebben gebeld. Belt u 43 seconden, dan betaalt u ook 43 seconden.
Afrekenen per minuut
Afrekenen per minuut is minder aantrekkelijk. Belt u bijvoorbeeld 6 minuten en 20 seconden, dan betaalt u voor 7 belminuten. Zo bent u sneller door uw belbundel heen.
Dit zijn de telecomaanbieders die telefoongesprekken per minuut naar boven afronden:
1e minuut volledig in rekening brengen, daarna per seconde betalen
Er zijn telecomaanbieders die eerste minuut volledig in rekening brengen. Als u bijvoorbeeld 18 seconden belt, moet u toch de eerste minuut volledig betalen. Belt u 2 minuten en 3 seconden dan betaalt u 2 minuten en 3 seconden.
Bij providers die altijd een volledige eerste minuut in rekening brengen, bent u zo’n 18 procent meer aan belminuten kwijt. In gewoon Nederlands: u bent sneller door uw belbundel heen.
Bij T-Mobile betaalt u bij de T-Mobile Go abonnementen altijd de eerste minuut, daarna per seconde.
Buitenbundeltarieven
Neemt u bundel voor bellen en sms’en, dan kunt u per maand een bepaalde hoeveelheid verbruiken. Overschrijdt u de bundel, dan betaalt u een buitenbundeltarief. Vaak kunt u via de app van telecomaanbieder een aanvullende bundel tegen een bepaald tarief kopen. Zo’n bundel is tot het einde van de maand geldig. Koopt u niet een losse bundel, dan geldt het buitenbundeltarief.
Dit zijn de buitenbundeltarieven per telecomaanbieder:
Onbeperkt mobiel bellen
Veel telecomaanbieders bieden tegenwoordig onbeperkt bellen aan. Bij zo’n abonnement ontvangt u aan het einde van de maand nooit meer een hoge rekening als u veel heeft gebeld. Onbeperkt bellen betekent dat u voor een vast bedrag per maand onbeperkt telefoongesprekken kunt voeren. Bij onbeperkt bellen gelden natuurlijk wel uitzonderingen. Zo kost bellen naar betaalnummers nog steeds geld en dat geldt natuurlijk ook voor telefoontjes naar het buitenland.
Telecomaanbieders bij wie u onbeperkt kunt bellen zijn Tele2, T-Mobiel, Lycamobile, Lebara en Robin Mobile. Bij Lebara spreken ze over onbeperkt bellen, maar volgens de Fair Use Policy (FUP) mag u per maand 3000 minuten bellen. Komt u daarboven, dan mag Lebara de service stopzetten of het contract ontbinden. Bij Lebara hebben ze ook een international sim-only abonnement waarmee u onbeperkt naar een groot aantal landen kunt bellen. Ook hier geldt de Fair Use Policy (FUP) van 3000 belminuten per maand.
Vast bellen
Vanzelfsprekend kunnen we ook bellen via de vaste lijn in ons huis. Voorheen bood alleen KPN Telecom (vroeger bekend onder de naam PTT), maar tegenwoordig kunt u ook via aanbieders als Ziggo, Vodafone, Tele2 bellen via een vaste lijn. Bellen via een vaste lijn (analoge lijn, internetverbinding) noemen we in de volksmond ook wel vast bellen.
Alternatieven voor traditioneel bellen
Veel mensen zijn opgegroeid met bellen via de vaste en mobiele telefoon. Inmiddels zijn er al vele (gratis) alternatieven voor traditioneel bellen, zoals Skype, FaceTime, Viber, Line en WeChat. Maakt u gebruik van deze alternatieve methoden, dan is het belangrijk dat ook de persoon aan de andere kant beschikt over een stabiele en bij voorkeur snelle internetverbinding.