Alles wat u wilt weten over de belbundel van uw telefoonabonnement

0
294

Als u via een telecomaanbieder wilt bellen, kunt u dat op verschillende manieren doen. Dat kan via een sim-only abonnement of een abonnement in combinatie met een smartphone maar u kunt ook bellen via prepaid.

Bij een abonnement hoort altijd een belbundel met een bepaalde hoeveelheid belminuten. Heeft u belbundel van 100 minuten, dan kunt u 100 minuten bellen. Belt u meer dan 100 minuten, dan betaalt u voor deze gesprekken een bepaald bedrag tegen een buitenbundeltarieven. Bepaalde telefoongesprekken vallen niet binnen de bundel, zoals bellen naar betaalnummers en het buitenland.

Belt u via prepaid, dan kunt u bellen zolang u een tegoed heeft. Is het tegoed op, dan kunt u geen uitgaande telefoongesprekken meer voeren. Op een toestel met prepaid zonder tegoed kunt u wel inkomende telefoongesprekken opnemen en sms-berichten ontvangen niet meer bellen. Internetten op een smartphone zonder prepaid tegoed kan ook via wifi of tethering.

Afrekenmethodes voor telefoongesprekken

Met betrekking tot het voeren van telefoongesprekken kunnen telecomaanbieders op verschillende manieren belminuten in rekening brengen.

  • afrekenen per seconde
  • afrekenen per minuut
  • 1e minuut volledig in rekening brengen, daarna per seconde betalen

Afrekenen per seconde

Telefoongesprekken afrekenen per seconden is voor klanten de beste methode, omdat ze dan alleen betalen voor de tijd dat ze daadwerkelijk hebben gebeld. Belt u 43 seconden, dan betaalt u ook 43 seconden.

Afrekenen per minuut

Afrekenen per minuut is minder aantrekkelijk. Belt u bijvoorbeeld 6 minuten en 20 seconden, dan betaalt u voor 7 belminuten. Zo bent u sneller door uw belbundel heen.

Dit zijn de telecomaanbieders die telefoongesprekken per minuut naar boven afronden:

1e minuut volledig in rekening brengen, daarna per seconde betalen

Er zijn telecomaanbieders die eerste minuut volledig in rekening brengen. Als u bijvoorbeeld 18 seconden belt, moet u toch de eerste minuut volledig betalen. Belt u 2 minuten en 3 seconden dan betaalt u 2 minuten en 3 seconden.

Bij providers die altijd een volledige eerste minuut in rekening brengen, bent u zo’n 18 procent meer aan belminuten kwijt. In gewoon Nederlands: u bent sneller door uw belbundel heen.

Bij T-Mobile betaalt u bij de T-Mobile Go abonnementen altijd de eerste minuut, daarna per seconde.

Ongebruikte belminuten

Het komt voor dat u uw belbundel niet helemaal verbruikt. U hebt bijvoorbeeld 100 belminuten per maand, maar in een bepaalde maand belt u maar 90 minuten. Dat is tien minuten minder dan de afgesproken belbundel.

Voor zover onze kennis strekt is Telfort de enige partij bij wie u ongebruikte belminuten naar de volgende maand kan meenemen. Er zijn hieraan wel voorwaarden verbonden. In 2019 heeft KPN bekend gemaakt dat het merk Telfort opgaat in KPN.

Buitenbundeltarieven

Neemt u bundel voor bellen en sms’en, dan kunt u per maand een bepaalde hoeveelheid verbruiken. Overschrijdt u de bundel, dan betaalt u een buitenbundeltarief. Vaak kunt u via de app van telecomaanbieder een aanvullende bundel tegen een bepaald tarief kopen. Zo’n bundel is tot het einde van de maand geldig. Koopt u niet een losse bundel, dan geldt het buitenbundeltarief.

Dit zijn de buitenbundeltarieven per telecomaanbieder:

  • Simyo: € 0,31 per minuut/sms
  • Tele2: € 0,25 per minuut/sms

Onbeperkt mobiel bellen

Veel telecomaanbieders bieden tegenwoordig onbeperkt bellen aan. Bij zo’n abonnement ontvangt u aan het einde van de maand nooit meer een hoge rekening als u veel heeft gebeld. Onbeperkt bellen betekent dat u voor een vast bedrag per maand onbeperkt telefoongesprekken kunt voeren. Bij onbeperkt bellen gelden natuurlijk wel uitzonderingen. Zo kost bellen naar betaalnummers nog steeds geld en dat geldt natuurlijk ook voor telefoontjes naar het buitenland.

Telecomaanbieders bij wie u onbeperkt kunt bellen zijn Tele2, T-Mobiel, Lycamobile, Lebara en Robin Mobile. Bij Lebara spreken ze over onbeperkt bellen, maar volgens de Fair Use Policy (FUP) mag u per maand 3000 minuten bellen. Komt u daarboven, dan mag Lebara de service stopzetten of het contract ontbinden. Bij Lebara hebben ze ook een international sim-only abonnement waarmee u onbeperkt naar een groot aantal landen kunt bellen. Ook hier geldt de Fair Use Policy (FUP) van 3000 belminuten per maand.

Vast bellen

Vanzelfsprekend kunnen we ook bellen via de vaste lijn in ons huis. Voorheen bood alleen KPN Telecom (vroeger bekend onder de naam PTT), maar tegenwoordig kunt u ook via aanbieders als Ziggo, Vodafone, Tele2 bellen via een vaste lijn. Bellen via een vaste lijn (analoge lijn, internetverbinding) noemen we in de volksmond ook wel vast bellen.

Alternatieven voor traditioneel bellen

Veel mensen zijn opgegroeid met bellen via de vaste en mobiele telefoon. Inmiddels zijn er al vele (gratis) alternatieven voor traditioneel bellen, zoals Skype, FaceTime, Viber, Line en WeChat. Maakt u gebruik van deze alternatieve methoden, dan is het belangrijk dat ook de persoon aan de andere kant beschikt over een stabiele en bij voorkeur snelle internetverbinding.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.