Onderzoek SEMrush: Samsung nog steeds populairste telefoonmerk

0
705
Onderzoek SEMrush: Samsung nog steeds populairste telefoonmerk
Onderzoek SEMrush: Samsung nog steeds populairste telefoonmerk

Samsung is het populairste mobiele telefoonmerk bij de Nederlandse consument. Het merk werd de afgelopen maand 250.000 maal gezocht op Google. Dit blijkt uit onderzoek van internationaal marketingplatform SEMrush. Ondanks drie nieuwe iPhone aankondigingen afgelopen maand, komt Apple met iPhone op een tweede plek met 200.000 zoekopdrachten. Huawei neemt de derde plek in beslag.

SEMrush houdt maandelijks de zoekvolumes op Google van de diverse merken in de gaten. Hierbij zoekt het zowel naar telefoonmerken als de belangrijkste telefoonmodellen per merk. Bij Samsung bijvoorbeeld wordt niet Samsung als term gezocht, maar Galaxy of de diverse S-modellen. Dit om te voorkomen dat ook resultaten voor bijvoorbeeld televisies worden meegenomen.

Zoekvolume telefoonmerken in Nederland tussen november 2017 en september 2018

Uit het onderzoek van SEMrush blijkt dat Samsung al lange tijd het populairste mobiele telefoonmerk in Nederland is. In het begin van 2018 steeg de interesse in het merk vanwege de introductie van de Galaxy S9 naar ongeveer 280.000 zoekopdrachten. Daarna zakte de interesse voor Samsung weer snel in en daalde het met maar liefst 80.000 zoekopdrachten. Geruchten over een nieuwe Galaxy S10 en Note 9 deden de populariteit de afgelopen maanden weer iets oplopen. Wel is duidelijk te zien dat zowel Apple als Huawei dicht in de buurt komen van de populariteit van Samsung.

Huawei op derde positie

De toegenomen interesse voor de Apple iPhone werd veroorzaakt door de aankondiging van drie nieuwe iPhones tijdens de Apple persconferentie in Cupertino (Californië) op 12 september. Ruim daarvoor al deden veel geruchten de ronde en veroorzaakte ook in de periode voor 12 september flink wat zoekopdrachten op Google.

Momenteel is Huawei na Samsung en Apple het populairste telefoonmerk in Nederland. Ondanks het geweld van Apple zorgde de aankondiging van de Huawei Mate 20 toch nog voor ruim 160.000 zoekopdrachten in september van dit jaar. Al sinds februari 2018 laat het Chinese merk Huawei een duidelijke sterke groei zien in Nederland. Deze groei werd aangezwengeld door de introductie van het nieuwste vlaggenschip van het merk, de P20 Pro. Deze introductie veroorzaakte in april 2018 zelfs bijna 170.000 zoekopdrachten. Deze maand heeft het Chinese bedrijf een nieuw topmodel aangekondigd, de Mate 20 Pro. Het is goed mogelijk dat het bedrijf daarmee zowel Apple als Samsung voorbij streeft. De data over oktober zal dit moeten uitwijzen.

Stijging zoekopdrachten OnePlus

Ook het relatief onbekende merk OnePlus beleefde een opleving de afgelopen maanden, in mei 2018 zag het merk een enorme stijging van het aantal zoekopdrachten nadat het merk de OnePlus 6 aan de wereld toonde. Deze introductie had in Nederland 75.000 zoekopdrachten tot gevolg. Voor zowel Huawei (P20 Pro) als OnePlus (6) was de aandacht echter van korte duur, een maand later lieten de merken alweer een daling zien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.